15/1 19e dagen utan Wilma, börjar känna mig färdig med äventyret

Fick en lugn start, silagade med Oliver och åt frukost i lugn och ro. Men shit vad det blåser!! Vädret på irland är så extremt, blåser det så blåser det mycket, blir det kallt så blir det jätte kallt, snöar det så snöar det mycket osv osv. Silaget flög åt alla håll när vinden fick tag i det.

Men det blir varmare och marken blir bättre. Oliver har börjat ta in gäster igen. Nu är Scott och Charlotte här, de var här innan julen och Hegrid slängde av Scott har jag för mig. Amerikanare som pratar extremt släpig, amerikansk engelska. Tror Scott är en riktig skrytmåns… Men än så länge har de bara varit trevliga mot mig, Charlotte är jätte gullig. De ska vara här i tio dagar! Så Wilma kommer få sadla mycket den här veckan.

Vid tio, när jag haft en runda i skrittmaskinen fick Oliver eld i baken. Helt plötsligt blev det bråttom! Det skulle klippas hästar, tvättas fötter, skrittmaskinas vissa hästar som ska gå i helgen och extra halm till de vita hästarna. (Men Wilma och jag vet att det inte spelar nån roll, vi gjorde det med Ivory en gång efter att vi tvättat honom helt ren och fin och lik förbannat hittade han en bajshög eller nåt att ligga i under natten och allt var förgäves dagen därpå. Men vi låter Oliver tro att det blir skillnad för husfridens skull)

Så jag tvättade Wilson, Henessay, Lizzy, Belview, Willy och gav Mc Nalley en helkropps rengöring för han stoppade jag i hagen för han stannade skrittmaskinen, det dumma aset, och då passade han på att lerbada hela sig. Bra val Rebecca! Oliver gjorde Mc Nalley visserligen för jag gjorde det inte rätt med slangen haha! Hur många sätt kan man tvätta en häst på liksom? Men jag lät honom hållas och låtsades titta på och lära mig extremt mycket när han metodiskt drog strålen längs med Mc Nalleys kropp. Viktigt det där, att man gör det på rätt sätt. Eller snarare, gör det på Olivers sätt. (Som av en händelse alltid är det bästa, hmm)

Uppfattar ni ironin i luften? Jag kostar på mig att vara lite cynisk nu, det är bara två dagar kvar för mig trots allt.

När all tvagning var klar så gjorde vi kvällsfodringen. Efter det var det stora ta-bort-all-hö-och-annan-skit-på-gården-dagen. Dvs vi skulle sopa bort allt hö, spån, grus, löv och annat som legat på gården och frusit fast sen typ fem veckor tillbaka. Inte roligt!! Jag höll på att ta livet av mig typ 17 gånger för det var så jä**a jobbigt. Mina armar dog och mitt hjärta hoppade ur bröstkorgen på mig. Det var typ det jobbigaste jag gjort på länge. Inte ett dugg trevligt men gården ser 100 gånger bättre ut nu när det är gjort. Gjorde inte helt klart vid medcenter för där tog min energi slut. Så det är morgondagens projekt. En ljuspunkt är att allt vatten är tillbaka nu iaf och Oliver har sprungit runt som en vettvillig och lagat slangar, kopplingar och annat som gått sönder när allt tinat.

 

Idag är det David Staines födelsedag, 48 år!! Herregud samma som pappa. Han beter sig som 28 minst… Så hela gänget med Michelles moster Sue är här och de är på restaurang. De hade bokat för mig också men jag har redan lovat Alex att vi ska gå på puben en stund och jag är verkligen trött. Men de skulle ha birthday-dinner imorgon också så det får väl bli då, då. Jag vet inte, jag är bara så trött just nu. Trött på morgnarna och trött på kvällarna. Tror kanske min kropp säger att det är bra nu, jag har haft mitt roliga nu är det dags att åka hem och vara seriös. Vilket jag känt också, jag sa det till Sue, det känns lite som att jag är för gammal för att ränna runt på en gård och konstant bli tillsagd att göra saker eller springa och fråga om man ska göra si eller så. Jag vill få ha mitt eget ansvar över saker och disponera min tid som jag själv vill och med det utvecklas som människa. Det gör man inte här, och med den uteblivna ridningen och bättring känns långt fram så känns det helt okej att åka hem nu. Been there, done that som dom säger. Men jag ska åka tillbaka hit snart igen, thats for sure.

 

Och så får man tydligen isolera sina fönster själv här. I vårt rum har vinden kommit nästan direkt in och nu när det blåser nästan storm så visade jag Oliver och han sa att det var ”fierce bad”, dvs skit dåligt. Så jag fick nåt bandage-aktigt som jag stoppade in i den breda delen av springan och så tryckte jag in toapapper i den smala delen och på sidorna på fönstret. Oliver ville egentligen silokona igen alltihopa men silikonpistolen är trasig… Som det mesta här :p Är det inte trasigt så är det utslitet till bristningsgränsen. Och allt ska sparas för att fixas/lagas senare. Haha irland är verkligen ett par årtionden bakom resten av världen. Eller är det bara den här lilla hålan?

Imorgon kommer Peter och Wilma iaf. Det blir bra för då kan Wilma hjälpa mig med prepps inför hunten på söndag och Peter kan fylla silage kärrorna :p Eller bara köra kärran åt mig så kan jag kasta in till hästarna. Eller nåt. Jag har längtat efter båda!

Mitt paket kom inte idag heller… Så jag får prata med Oliver och kolla om de kan skicka tillbaka det till mig när det kommer. Det borde inte vara så besvärligt? Alex sa att de skulle göra det iaf så jag kan prata med henne om det, Oliver kommer glömma bort det.

 

Hänt nåt mer idag?

Näe tror inte det, då hade jag kommit ihåg det.

 

Over and out.

/R


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0