22/11 femtonde arbetsdagen på ön, Kims födelsedag

Haha, alla trodde att det var igår som hon fyllde men det var visst idag. Kim berättade att hon varit ute på middag i fredags och firat, igår hade alla trott att hon fyllde så hon blev uppvaktad då. Sen idag, jag såg henne aldrig igår, så sa jag grattis och så och då berättade hon att det är idag som hon fyller. Så hon har blivit firad i tre dagar. Inte illa.

Blåsig dag idag också. Men vi fick hjälp av Oliver att fodra silaget så det gick fort. Han har utökat vår fodring med tre hästar så nu får jag ränna som en tok över gården för att få med alla. Det var perfekt som det var i början, då möttes jag och Wilma i C-stallet och gjorde det sist tillsammans. Nu får hon nästan göra det själv, för jag har inte kommit så långt än. Drygt och tar längre tid.

Efter frukost var det bara att gå ut igen och sadla ett gäng hästar för samma gäster som var här igår, skulle ut igen. Men det var bara tre var så det gick fort. Sen så sa Oliver att vi måste snabbt mocka våra boxar, inte fint bara göra det snabbt. 20min max fick det ta. Som om han skulle kunna klocka oss när han är ute och rider men i alla fall. Så då gjorde vi det. Han är så himla mystisk ibland. Vissa stunder så kan vi ta det lugnt, stressa inte, ta din tid, och ibland så kan han säga ”vad står du där för? Gå och gör nåt” och sen om man hittar på nåt att göra så kan han komma farandes och ropa för då måste han ha hjälp med nånting nu på en gång. Det är mycket dubbla budskap med Oliver, men det är bara att göra som han säger och låta resten passera.

Nu har vi ätit lite mackor och softar ett tag för att snart gå ut i det härliga vädret och rida lite. Fy f*n vad det blåser här och regnar! Inte roligt alls… Vi hör hur det viner genom fönstret och vårt rum är iskallt. I natt ska jag sova med mina fleecebyxor, långärmad tröja och mina tjocka strumpor. Trodde jag skulle förfrysa nån kroppsdel i natt. Men nu har vi skruvat upp elementet på max och dragit ut sängen från väggen så förhoppningsvis når värmen bort till min säng på andra sidan rummet. Förhoppningsvis.

Det var skönt med ett miljöombyte igår. Det behövdes jag höll på att kräkas på flowerhill. Det gör jag nu också lite, men inte lika mycket efter igår. Det känns lite som att man lever för de få timmarna man har på kvällen som man får kliva ur hästkläderna, ta en varm dusch och få på sig rena kläder. Vissa morgnar känner jag att jag kunde offra min veckolön för en ledig dag. En dag med sovmorgon, frukost sent och sen åka härifrån ett par timmar och se nåt annat. Medan vissa dagar glömmer jag bort var jag kommer ifrån och var jag egentligen har mitt hem. Man blir så uppe i det man gör här och nu så det känns som att det är det som är ens liv och det är det som gäller. Det finns liksom inget bortom det som är här och nu. Lite läskigt samtidigt att man ibland tror att man ska stå här och mocka skit tills man dör, men jag är här på frivillig basis och det måste jag komma ihåg.

Det jag kan känna är att det vore skönt med en ledig dag som omväxling! Vi har varit här i två veckor nu och inte varit lediga från gården en enda dag. Inte ens ett par timmar på dagen. De dagar vi typ varit lediga eller då Oliver varit borta så har vi ändå haft stall att sopa, hästar att rida, boxar att mocka, sadlar och träns att smörja, hästar att mata osv osv. Så när den här lediga dagen kommer undrar jag lite försynt. Just nu jobbar jag på att Oliver ska låta mig åka hem en vecka över jul. Har kollat flyg nu, det är inte särskilt billigt men så är det helg också. Får räkna med 1600 tur och retur. Så det går en veckas lön till att åka hem men det är det fan värt! I synnerhet om jag inte får vara ledig alls innan dess. Förhoppningsvis kommer Peter och hälsar på mig innan dess så jag överlever. Annars vete sjutton… Det är inte det att det är tråkigt här eller att det är tungt, det går jätte bra och jag lär mig jättemycket om hästarna och ridningen, men det är så otroligt monotont. Vi kan nästan säga vad varje veckodag innebär och vad som kommer hända, det är inte mycket som skiljer söndagar åt eller onsdagar. Så här kan en vecka se ut:

Måndag: Om det varit hunt på söndagen så vilar nästan alla hästarna, kanske två eller fyra behöver motioneras. Annars slapp dag, möjligen att vi gör rent lite träns och så. Oftast kommer gästerna som ska vara med på hunt tisdag och onsdag hit då och provar ut vilken häst de ska ha.

Mocka boxarna.

Tisdag: Hunt. Inte lika många som på en lördag eller söndag, så max att vi behöver sadla 5 hästar var. Absolut max. Stressigt innan alla hästarna är lastade och allt är klart. Men hittills har Kim hjälpt oss så då går det lätt att hålla koll på allt. Wilma och jag har sen gården för oss själva. Kanske rider två eller tre hästar var. Ingen mockning om vi gjorde det dagen innan.

Ta hand om alla hästarna när Oliver kommer tillbaka. Skölja av dem med vattenslangen och tvätta med decinficering (?). Klä på alla hästarna täcken sen får vi gå in när alla sadlarna och träns är på sina platser.

Onsdag: Hunt igen. Samma som tisdag. Mocka boxarna som blivit äckliga, ordentligt om Oliver är borta, halvdant om han är hemma och säger åt oss att göra annat. Skönast om han är borta.

Torsdag: Om gästerna bott på Flowerhill så åker de äntligen hem nu, annars så händer inget gällande gästerna. Det kan vara en sån dag som om det varit hunt, så behöver inte vi rida. Istället måste vi fixa inför hunten på helgen, om det är någon. Se till att det finns rena vita schabrak, att tränsen och sadlarna är smorda. Oliver brukar åka iväg på torsdagar och prata med alla bönderna häromkring och fråga om han får jaga på deras mark. Vi slipper mocka om vi gjorde det bra dagen innan.

Fredag: Ungefär som torsdagen. På fredagen kommer de gäster som ska vara med på hunten på helgen och provar ut sina hästar. Vi måste då sadla alla dem och hjälpa gästerna upp på hästarna. Sedan brukar vi börja mocka medan de är ute och rider med Oliver. Ta hand om hästarna när de kommer tillbaka och göra klart mockningen. Börja kolla listan inför helgen med vilka hästar som ska med i lastbilarna. Motionera de hästarna som var på hunt tis- onsdag.

Lördag: Hunt. Då är det samma som tisdag, men med fler hästar eftersom de som hyr in sig privat här ska med också. Tack och lov kommer de flesta av dem hit och gör sina egna hästar så vi behöver bara lasta dem. Eftersom varken Wilma eller jag blev överförtjusta över hunten så är vi hemma och skrotar. Meningen är väl att vi ska kunna ha de här dagarna ledigt ifall vi vill, men hittills har Oliver gett oss hästar att motionera de dagar det varit hunt så… Men om han nu åkt på hunt så är det i stort sett samma som tisdag och onsdag. Vi tar hand om alla hästarna när de kommer tillbaka och duschar dem och klär på dem täckena.

Söndag: Hunt. Samma som lördag.

Och så fortsätter det på ungefär samma sätt varje dag. Jag tog inte med att vi morgon- och kvällsfodrar eftersom vi gör det varje dag. Det enda är att om Oliver inte åker iväg på hunt, som nu då när det blir inställt gång på gång pga det dåliga vädret och att alla fält blivit översvämmade så måste Oliver rida ut med gästerna här i krokarna. Då ska vi sadla alla hästarna och hjälpa alla gästerna upp på hästarna. Halvt sitta och glo tills de kommer tillbaka, man vet aldrig exakt hur länge de är borta. Nu är det så dåligt här också pga vädret så oftast är det lite mindre än en timme. Behöver vi mocka får vi göra det efter att gästerna ridit, för i vanliga fall ska de ut igen då på eftermiddagen. Och då måste vi sadla alla hästarna igen för en andra ridtur.

Båda delarna har sina för- och nackdelar. Jag gillar när Oliver åker på hunt för då är han borta hela dagen och vi kan lägga vårt schema som vi vill. Det är lite jobbigt bara om han kommer tillbaka sent, för vi måste vara kvar på gården och hjälpa honom in med alla hästarna. Så kommer han tillbaka kl 7 så måste vi vänta tills han kommer innan vi kan dra härifrån om vi nu vill det. Det är det som är bra om han är kvar på gården, säg att de rider ut en andra gång vid 2 så är de tillbaka till 3, vi kan fixa allt och fodra kvällen som vanligt och vi är fria som fåglar så fort vi är klara med det. Så det finns för- och nackdelar med båda. Nu har vi inte gjort så mycket på kvällarna så det spelar ingen roll direkt, men om vi vill gå på bio en lördagkväll så går det typ inte om Oliver är långt-bort-i-stan med hunten. Då kan det bli att han inte är hemma förrän vid 7. Vilket suger. Men som tur är så har vi Lisa som inte har nåt jobb, så för henne spelar det typ ingen roll om vi går på bio en onsdag eller en lördag, så det är skönt. Och för oss spelar det egentligen inte heller nån roll för vi går upp 07:20 varje morgon oavsett om det är fredag, tisdag eller lördag.

Så nu vet ni hur mina arbetsveckor ser ut. Det kan bli en och annan nyansskillnad i form av mängden hästar som ska ridas, men det är väl egentligen den enda skillnaden. Fatta att det känns som ett ekorre-hjul. Så ni kan ju tänka på det där hemma att även mitt äventyr här blir monotont och enformigt. Även om vi har mycket roligt, jag tänker varje dag att jag inte hade klarat det här utan Wilma, så blir det inte så roligt när man rider på en jäkla asfaltsväg upp och ner för att de jäkla ridvägarna är igen-geggade av lera och vatten. Kan inte påstå att min ridning förbättras så mycket av det. Som Wilma sa idag:

”Vi rider inte häst. Vi åker häst.”

 

Over and out

/R


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ojoj!!!! Vad tufft det låter!!! Fy Rebecca ni måste få va lediga nån dag i veckam, annars går ni sönder!! Du e tuff som kämpar på!!!

Jättekul o läsa dina bloggar...känns som man får en liten del av ditt liv till livs.

Kram Lena

2009-11-23 @ 22:32:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0