16/11 nionde arbetsdagen på ön

Slapp dag idag. Efter frukosten var det mockning på schemat, blä vad det inte är roligt längre att mocka 5 boxar, varav minst en måste mockas ur helt och hållet. Men skönt ändå, för det var bara vi och Oliver här på hela förmiddagen. Eller ja, det kom och gick lite vänner till Oliver, Kim var här och red sina hästar, men annars var det bara vi. Det är jätte skönt!

Det var spöregn fram till två så vi stod och smorde alla sadlarna i sadelkammaren, tills Oliver kom och ville att Wilma skulle rida Tiptoe. Jag behövde inte rida nån häst utan fotade Wilma lite sen så skulle det komma gäster så Oliver gjorde en lista till oss med hästar som skulle sadlas. Det var klart på två röda och sen satt vi och snackade skit med Oliver. Gästerna var sena så Oliver körde lite med traktorn och jag och Wilma fick sitta och vänta på gästerna. Det var två svenskor och två engelsmän. Alla hade varit här förut och visste hur det fungerade. Idag skulle de bara prova sina hästar och känna efter inför hunten som de ska vara med på, på onsdag. Wilma och jag gick in och snabbåt lite innan Oliver och gästerna kom tillbaka. Sen var det bara att börja med kvällshöt och hjälpa gästerna när de kom tillbaka. Städa gården lite och sen var arbetsdagen slut.

Skön dag med lite att göra och inga hästar att rida. Vi börjar komma in i rutinerna nu och allt går snabbare, även om man kanske inte har så jätte stor lust alltid. Som typ silaget (höt), Oliver ställer balarna på stora däck, och sen får vi öppna dem och fylla skottkärrorna så mycket vi bara kan. Det är bajs tungt, bajs mycket och det känns som att det aldrig tar slut. Vi har 42 hästar som ska ha mat, varav en är en liten falabellaponny. Det går ungefär 3-5st per kärra beroende på om vi fodrar kväll eller morgon. Jag nästan hatar det! Ibland får vi hjälp av Oliver och han är helt sjukt snabb! Han påstår att det tar honom 20min att fodra alla hästarna, det innebär att det skulle ta honom mindre än 30sek per häst… Herregud, det tar oss en timme lite drygt på kvällen och 40min på morgonen, då ger vi dem mycket mindre än på kvällen, och vi är ändå två! Fatta om jag gjort det själv då skulle det ta typ två timmar för mig att fodra alla hästarna på kvällen. Åh jag ser inte fram emot den dagen då jag ska göra det själv… Som Wilma just sa, det kommer ta två evigheter…

Nu på kvällen åkte vi iväg med Oliver och hans syster Theresa för att handla, Wilma och jag köpte upp oss på godis och rakhyvlar. Oliver köpte förutom maten balsam och rakgel. Jag, framför allt, tyckte det var skitroligt att han köpte balsam och det fick han höra också. Oliver förstod inte alls det roliga i att han köpte balsam, han ansåg det manligt. I alla fall, vi fick lov att betala våra rakhyvlar själva, för det tänkte minsann inte Oliver betala för. Haha! Sen trodde både Wilma och jag att det var direkt hem som gällde, men nehej då. Vi skulle äta pizza! Jaha bara att följa med snällt och äta. Vi hade det trevligt, småpratade och sådär. Vi fick reda på att Oliver har en flickvän, typ, men det var jätte hemligt och vi fick inte veta mer än så. Theresa fick absolut inte höra… Vi vet inte vem det är i alla fall sa Oliver. Hmm… och alla som känner mig vet att jag vid det laget satt och nästan hoppade upp och ner av spänning och ville veta allt! Men jag fick inte mer info än så… Jobbigt att ta eftersom jag har nyfikenhets-sjukan men jag respekterar Oliver och rotade inte mer. (Men jag försökte tro mig :p)

Mätt i magen på pizza tänker jag nu gå ut i kylan och publicera mina inlägg från idag och igår. Längtar tills de fixar det trådlösa hoppas det blir den här veckan. Oliver sa att det är en irish man som ska komma så nästa vecka kan vara vilken dag som helst, vilken vecka som helst. Så ja den som lever får se.

Just det! Wilma och jag konstaterade idag att våra kläder sitter lösare än de gjorde för en vecka sen. Alltså har vi tappat lite vikt här av det tunga arbetet. Oliver tyckte då att han skulle starta en modellagentur här som trimmar modeller till smala och snygga. 200€ skulle det kosta per dygn. Så får de komma hit och fodra silage till hästarna, rida och göra alla tunga lyft som vi får göra. Haha vi hade riktigt roligt åt det ett tag. Han kan vara rätt rolig Oliver när han sätter den sidan till.

Näe nu går mina ögon snart i kors så det är bäst att gå ut.

 

Over and out.

/R


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0