6/12 29e arbetsdagen på ön, i mellanmjölkens land

Oliver hjälpte oss med fodringen i morse, jag hann bara göra I- stallet och gråa ponnyn, så jag hjälpte Wilma med A- stallet och sen var det frukost.

Dom skulle till Roscommon på hunten så de måste åka tidigt. Det blev lite stressigt för Zorro hade en lös sko som skulle sättas fast och Zorro ville inte stå stilla när David försökte slå i den. Så det tog mig säkert 15 min när jag egentligen bara har knappt 10 per häst. Så stress, stress, stress. Oliver skriker att vi är awfully slow. Sen när klockan slagit halv 10 och alla hästar stod intryckta i lastbilen så var det den obligatoriska ”te och ciggen innan hunten”. Wilma och jag stod bredvid och kände oss jätte fåniga, eftersom vi stressat som sepen och sen bara står och glor.

Oliver sa att det viktigaste som vi ska göra idag, som är viktigare än nånting annat, är att hämta två rymlingar som står hos en granne. Grannen skulle hämta oss och så skulle vi gå med hästarna tillbaka. Okej, bra då kan vi ha slapparläger efter det då, tänkte vi. Det visade sig att grannen kom en timme innan kvällsfodringen, så vi hann både rida och sätta pållar i skrittmaskinen. Drygt och ovärt säger jag bara! Hade sett fram emot slappdag med film. Jag gillar inte såna här mellanmjölksdagar när vi inte gör speciellt mycket men hela dagen går ändå. Jag vill hellre ha proppfulla dagar så man är slut när dagen är över, eller dagar som man inte gör nånting verkligen. Jag skulle inte ha nåt emot att gå upp och fodra, bara jag får gå in och lägga mig igen och inte behöva sticka ut näsan förrän vid nästa fodring. ”Dear Santa, jag har ätit min gröt varje dag och varit så snäll så snäll…” Mmm, önska på du Rebecca…

Vi red ut en sväng med Michelle på Spice Girl, en gäst Chris på Hennessay, Wilma på Frodo och jag själv på Holly. Holly hade inte gått på ett tag och jag kände att det vore mer rättvist mot henne att få galoppera av sig. Så när 75% av gänget ville vända hem ledde jag ner Holly till vårt galoppfält. Holly är knepig, man vet inte alltid var man har henne, så jag tänkte att antingen är hon jättesnäll som hon varit förut när vi ridit själva eller så får ett sammanbrott för att vi lämnar gruppen och skenar iväg med mig hängandes i ena stigbygeln. Det visade sig bli svarsalternativ 1, hon skötte sig exemplariskt, försökte först trycka mot den delen som leder hemåt men jag var envis och fick henne på andra tankar. Sen galopperade hon snällt i båda varven och var nog rätt trött när vi styrde hemåt igen. Hon fick en dusch med schampo och allt så hon var riktigt fin sen. Holly är lite rolig för man tror först hon är helt vit/grå men när hon blir blöt så får hon fläckar. Alltså är hon skäck :) det gillas. Jag gillar henne fast hon är nyckfull, tror bara hon behöver komma ut mer och hoppa. Kanske i mindre grupp så hon inte blir så stressad av att de andra hästarna försvinner iväg. Eller bara vara först eller tvåa så hon mer leder än följer. När vi rider vanligt sköter hon sig exemplariskt. Så det är kul!

När vi sen skulle hämta hästarna hos tomtegrannen skulle vi titta på alla hans hästar och så tyckte han att vi skulle köpa dem av honom. Ehm nej tack. Han är så himla mystisk, pratar bara med Wilma om massa hingstar som hon inte har en aning om och varken jag eller Wilma förstår riktigt vad han säger. Inte ens Oliver gör det. Tom hans dam var lite speciell. Dom hade jordens minsta gård och överallt hade dom tryckt in hästar plus att det stod säkert 10st i en hage också med två åsnor. Det tog oss säkert en halvtimme att fånga in öken och den ena hade helt förskräckliga hovar, men Oliver sa att han skulle säga till hovslagaren att fixa dem, även om hästen är pensionerad så ska han ha bra på fötterna. Så det låter bra tycker jag.

Vad hände mer idag… Vi kvällsfodrade och väntade på att Oliver skulle komma hem. Vi behövde inte duscha dem för han ska sätta dem i hagen imorgon och vi duschar dem alltid efter det. Så det gick snabbt att få in allihop efter hunten.

Gästerna från Tyskland åker hem imorgon, sen kommer det nya gäster. Jag fick 10€ i dricks av Chris så jag blev glad :)

Det var väl det, hoppas jag får rida Hegrid imorgon. Ska säga att jag vill det. Annars vill jag inte följa med på cross country imorgon. Eller jo det vill jag, men jag vill helst rida Hegrid. Eller nån annan som jag gillar, Clint och Amigo. Vill helst inte hoppa Holly med massa andra. Men det skulle vara kul att hoppa nån stor häst också, det har jag inte gjort än. Hm, undrar vem det skulle vara i så fall…

Vårt internet är så segt så vi kan inte se program på datorn. Jag hade velat se julkalendern. Youtube går bra men program från tv-kanalernas hemsidor går inte :p

Är julkalendern bra i år?

 

Over and out.

/R

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0