5/12 28e arbetsdagen på ön, sluta sopa! Sluta jobba! Gå in!

Vaknade klockan 6 av mig själv och spenderade timmen fram tills jag var tvungen att gå upp med att försöka somna om igen. Det gick inge bra, för jag lyckades typ somna om när Wilmas klocka just ringde. Åh suck, stön och nånting, så var man tvungen att gå upp igen! Nätterna är för kort här, eller så är det vi som går upp för tidigt eller går och lägger oss försent beroende på hur man ser det.

I alla fall vi gjorde morgonsilaget och sen var klockan närmare halv 9 och Oliver skulle ha en XC grupp halv 9 så vi vände i dörren och gick ut och sadlade tre hästar. SEN fick vi gå in och äta frukost. Jag trodde det var as bråttom för jag visste inte var hunten skulle vara så jag var inställd på att de skulle åka kl halv 10-10 som vanligt. Men Wilma berättade att de skulle träffas på puben här vid oss, eller nere vid stora vägen man kan rida dit tar kanske 10-15min. Och då skulle alla inte iväg förrän vid 11, vilket innebar att vi inte behövde sadla hästarna förrän vid 10. Så jag kunde sluta stressa i mig frukosten och tog det lugnt. Vi hann tom börja mocka innan vi behövde börja med hästarna. Det var bara fyra var inkl särets häst så vi behövde inte stressa ihjäl oss. Vi hann gå runt med olja till alla tränsen och sadlarna och vi glömde Lizzy! När jag skulle sätta på olja hos henne så stod hon där utan nånting med täcke på sig. Tur vi var ute i god tid så jag fixade henne medan Wilma stod och tvättade Amigo som rullat sig i bajs under natten. Eller vad han nu gjort för det var absolut ingen skillnad mot dagen innan när vi tvättat alla med schampo.

Några hästar skulle åka bil till puben så Oliver hjälpte oss lasta dem och visade oss hur man sadlar särets häst. Oh my god, det var remmar och spännen överallt. Och när man skulle sätta på sadelgjorden (det som sitter under magen på hästen och håller fast sadeln) så skulle man trä på en rem, sätta fast en annan rem och sen spänna den i sina riktiga spännen. Herregud hur ska jag komma ihåg var allt ska sitta… Tur Wilma stod bredvid, nästa gång får vi nog hjälpas åt så det blir rätt. Det satt också ett stort brett kardborreband på som han spänner fast benen med. Haha det ser lite roligt ut samtidigt. Det tog också hundra år innan han kom hit, säret. Vi stod med hans häst och väntade i typ en kvart innan han behagade dyka upp.

Till slut hade vi gården för oss själva en stund och fortsatte mockningsprojektet. Ah, det tog fasen aldrig slut!! Det är helt sjukt jobbigt att mocka ur boxarna ordentligt och verkligen ta bort allt. Mitt i alltihopa kom Oliver farande och frågade varför vi fortfarande höll på. Han kastade in nytt halm till alla som behövde på en millisekund. Sen stod vi där och undrade vad vi nu skulle hitta på. Gick till Oliver som smitit in för te och en cigg, det är så han jobbar, först stress sen te och cigg. Vi som varken vill ha te eller röker står och tittar på som två fån. Tills Oliver får ny eld i baken och sätter iväg över stallplanen. Vi började med silaget tidigt, Oliver gjorde två stall så resten gick fort. När vi höll på med halmen så tänkte jag sopa undan det som hamnat utanför, då sa Oliver nej vi tar det ikväll efter silaget. Okej, jag struntade i det då. Sen tänkte jag sopa efter silaget då eftersom det låg halm över hela stallgången. Då hör jag Oliver ropa på mig, jag tänkte nu är det nåt jag gjort eller så är det nåt jag måste göra. Jag svarar och ropar att här är jag, då ropar Oliver tillbaka att jag ska sluta sopa och så, vi tar det imorgon tycker han. Okej då, då gick vi upp för att sätta på hästarnas täcken. Nej det fick vi inte heller göra, vi fick inte låsa sadelkammaren heller. Oliver bokstavligen skrek åt oss att nu får vi sluta och gå in istället. Jaha bara att göra som han säger. Jag var så sjukt hungrig, det enda min mage fått idag är frukost, en liten yoghurt och ett äpple. Och två chokladbitar när jag kom upp nu för förpackningen låg framme på golvet där jag dog en stund. Så nu har vi duschat, klockan är 17:06 och jag ska bara uppdatera bloggen sen ska jag se om nån ska åka iväg för mat. Jag dör av hunger…. Och inspirationen är noll och matlagningslusten är också noll. Nån som har ett privat jetplan och känner för att flyga hit lite snabbt och laga nåt spännande? Eller hederlig svensk husmanskost funkar också. Köttbullar med lingon, varför inte.

 

Over and out.

/R


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0