2/12 25e arbetsdagen på ön, hemlängtan och julgran

Det börjar kännas att man varit här en månad nu. Eller på lördag är det en månad sen vi kom hit. Alla rutiner sitter mer eller mindre, men jag börjar ändå känna av lite hemlängtan.

Idag har vi varit as effektiva. Istället för att slappa en halvtimme på rummet som vi brukar göra efter frukost, gick vi ut och red de första hästarna på schemat. 9.30 nånting satt vi upp.

Det var Latté och Rio. Det gick jättebra att galoppera Latté hon försökte bocka lite, men jag drev på henne framåt istället och fick henne på andra tankar.

Nr två var Victor och Lee. Satan vad stark hästskrället kan bli! I skritten är han helt loj och tar ett steg idag, ett steg imorgon. Men i galoppen så försöker han hela tiden ta bettet, köra ner huvudet och dra iväg. Jag tror inte att han vill vara dum, men det är jäkligt jobbigt att behöva ta allt man har för att han ska ha huvudet uppåt och jag inte behöver halvligga ner framåt. Känns inte så säkert. Men sen hans träns gick sönder med Wilma så har inte Oliver orkat/kommit ihåg/haft tid att fixa det. Han har annars ett starkare bett så man kan halv-halta utan att fingrarna går sönder.

Efter den härliga ridturen, Lee gav Wilma en åktur också, så tog vi en paus i ridandet. Det var åtta hästar som skulle skrittmaskinas, så vi stoppade in fyra och mockade första varvet. Andra varvet fyllde vi på boxarna. Vi stoppade därefter in andra laddningen och gick in för lite lunch. När den laddningen var klar så red vi ut på de sista hästarna. Wilma på sin bäääääbis (Tiptoe) och jag på Mr Fox. Han ville gå hem först och höll på som fan med huvudet, men jag lät honom galoppera av sig ordentligt och rejsade sista biten hihi. Han var svettig när vi skrittade hem, men jag märkte att det fanns mer energi i honom. Så nästa gång blir det nog fem varv åt båda hållen innan vi drar hem igen. Men Wilma och jag har kommit på bästa sättet nu när vi bara ska exercisa hästarna, skritt/trav på vägen till fältet. Galoppera av dem på fältet, sen skritta hem i skogen mot pölen. Bada dem och sen hem. Tar typ en halvtimme beroende på hur länge man galopperar. Vissa hästar blir helt till sig när man galopperar dem så då orkar man inte lika länge som när de sköter sig. Jag var helt svettig efter Fox, hade helt klart för mycket kläder. Tänker inte på att säkerthetsvästen värmer en del.

När både Wilma och jag ridit så var klockan inte mer än två så vi sopade överallt och fyllde kärrorna till fodringen och drog runt. Typ första dagen vi hunnit med allt på en och samma dag.

Lisa kom och gjorde oss sällskap vid fodringen, eller det var mest jag som fick sällskap. Hon hjälpte oss även med telefonerna, så nu har jag en irländsk mobil! Ska klura ut nr bara så ska jag dela med mig. Lisa hade även gjort lasagne som vi kalasade på till middag. Ååååhh det var sååååå gooooott!!! Smakade som min som jag gör hemma, men den var mer fast. Jag gillar när lasagnen är lite stabbig och inte så rinnig. Mmmm!!! Blev lite choklad frossa till efterrätt. Wilma tycker vi ska börja konditionsträna också, eftersom vi bara lyfter på dagarna, det ger inte så mycket flås. Visst måste bara be tomten om nya löpardojjer eftersom de jag hade valde att lämna jordelivet i somras efter lång och trogen tjänst. Sen ska jag be tomten om en ny mp3- spelare, min tycker det är lagom att batteriet håller i si så där en halvtimme. Annars är den väldigt liten och smidig. Jag vill inte ha ett sånt  där stort schabrak som tar upp hela fickan. Skulle kunna köpa en själv om inte tomten har nån i säcken. Har nog inte varit tillräckligt snäll i år heller, inte om man frågar Oliver. Men han jävlas med mig hela tiden och retar gallfebern på mig. Sen så står han bredvid och säger att Wilma är en ängel och att dom kommer ha såååå trevligt när jag är borta över julen, allt för att jag ska bli irriterad.

Nu har vi klätt två julgranar inför julfesten imorgon. Det ska faktiskt bli kul, men jag kommer nog bli trött tidigt. Tur man bara har en trappa upp till sängen ;)

Julkänslan börjar smyga sig på men det känns konstigt att det är december och det är typ 10-15 plus grader. Borde vara minusgrader och snö.

Well well cykelställ, inte så mycket mer att orda om den här dagen. Så tills nästa gång;

 

Over and out.

/R

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0